Live at FONDAZIONE MUSEO PINO PASCALI (Release Date 06/11/25)
extract live 2
extract live 3
extract live 4
Ascolta tutto
Experimental/Electronic VINYL 12“ Limited Edition
CAT. HRL04
Tracklist:
SIDE A: PART 1 (21 minutes)
SIDE B: PART 2 (17 minutes)
An abstract painting with expressionist hues and futurist echoes, a mix between action
painting and informal art: this is the first impression from Grischa Lichtenberger's live
performance recorded at the Pino Pascali Museum in Polignano a Mare.
The artist, based in Berlin, makes the rhythms creak, cuts them with a laser, weaves imaginative
harmonic coils, smoothes with electric razors and draws figures with echoes and industrial clangs.
Then he uses ferrous materials that, with a precision lathe, are abraded and cause sparks.
Suddenly steel springs fall to the ground, generating a cascade effect.
In the distance, you can hear the roar of speeding cars and the ringing of bells. Lichtenberger
pulps, compresses, dilates, mixes, electrifies, heats up, liquefies: he does all this in just less than
forty minutes, treating the sound material with violence, transforming it from time to time,
shaping it and succeeding in the arduous task of controlling its effects. It is as if Luigi Russolo, Alva
Noto and Thomas Brinkmann were closed in a workshop on the edge of a highway, parodying the
famous definition of techno.
[Giosuè Impellizzeri]
Un quadro astratto dalle tinte espressioniste, spinte futuriste ed effetti incrociati tra action
painting e arte informale.
Fa pensare a questo il live di Grischa Lichtenberger registrato al Museo Pino Pascali di Polignano a
mare.
L'artista, di stanza a Berlino, fa scricchiolare le ritmiche, le taglia col laser, tesse fantasiose spire
armoniche, leviga con rasoi elettrici e disegna figure con l'eco e clangori industriali.
Poi si serve di materie ferrose che, con un tornio di precisione, vengono abrase e provocano
scintille.
A un certo punto cascano in terra delle molle di acciaio che generano un effetto a cascata.
In lontananza si sentono i rombi di auto che sfrecciano e i rintocchi di campane. Spappola,
comprime, dilata, mescola, elettrizza, arroventa, liquefa: Lichtenberger fa tutto ciò in poco meno
di quaranta minuti, intervenendo sulla materia sonora con violenza, trasformandola di volta in
volta, plasmandola e riuscendo nell'arduo compito di controllarne gli effetti.
È come se Luigi Russolo, Alva Noto e Thomas Brinkmann fossero chiusi in un'officina ai bordi di
un'autostrada, parodiando la celebre definizione sulla techno.
[Giosuè Impellizzeri]